5 tips om aan klantenbinding te werken

5 tips om aan klantenbinding te werken

Heel veel ondernemers denken bij marketing aan het binnenhalen van nieuwe klanten. En dat is terecht, want dat is een heel belangrijk onderdeel van jouw marketingactiviteiten. Maar, wat minstens net zo belangrijk is, is het werken aan jouw klantbinding. Want door te werken aan de relatie met jouw bestaande klanten, creëer je loyale klanten. En wist je dat slechts 5% meer inverteren in klantbinding, al kan zorgen voor een omzetstijging van 25% tot wel 95%? (bron: Harvard Business School). In dit blog laat ik het binnenhalen van nieuwe klanten even helemaal achterwegen en geef ik je tips hoe je werkt aan het opbouwen van een loyale klantenkring.

Het is misschien niet leuk om te horen, maar klanten zijn van nature niet loyaal aan jou. Zeker nu we in een tijd leven waarin het voor jouw klanten super eenvoudig is om marktonderzoek te doen. Jouw klant hoeft maar te zoeken op Google naar jouw dienst of product, en er poppen allemaal concurrenten op in zijn scherm, die wellicht net zo hard hun best doen als jij om te verkopen. Hele simpele dingen als niet de goedkoopste, vriendelijkste of snelste verzender zijn, kunnen voor jouw klanten allemaal redenen zijn om over te stappen naar jouw concurrent. Om dat te voorkomen is er werk aan de winkel voor jou! Hieronder volgen mijn tips:

1. Voorkom dat je uit het oog raakt, en daarmee ook uit het hart

Hoe hard het ook klinkt, het is echt waar: als jij niet regelmatig iets van je laat horen, vergeet jouw klant dat jij bestaat. Om top of mind te blijven bij jouw klanten, moet je zorgen dat zij jou zien. Letterlijk zien! Zodat, op het moment dat zij een product of dienst zoeken die past bij wat jij aanbiedt, zij als eerste aan jou denken. Zorg dus dat jij jouw bestaande klanten met regelmaat een e-mail stuurt, dat zij jouw social media posts voorbij zien komen en dat ze advertenties zien van jou. Blijf dus communiceren met jouw bestaande klanten.

2. Breng jouw klanten altijd als eerste op de hoogte

Heb jij nieuws, een belangrijke aanbieding, een speciale actie? Zorg dan dat jouw klanten altijd de eersten zijn die hier vanaf weten! Er zijn twee redenen waarom dit belangrijk is. Allereerst wil je jouw klant natuurlijk het gevoel geven dat hij speciaal is. Omdat hij al vaker bij jou heeft gekocht, krijgt hij privileges. En, doordat een klant privileges krijgt, zal zijn intentie om te kopen stijgen. Dit is een simpele marketingtruc: ik doe iets voor jou, en daardoor ben jij geneigd om iets terug te doen.

Maar, er is nog een hele belangrijke reden. Een consument die tevreden is over zijn eerdere aankoop, is eerder bereid nog een aankoop te doen. Het is voor jou dus heel interessant om te werken aan warme acquisitie (acquisitie naar een doelgroep die jou al kent). Warme acquisitie kost je minder moeite en waarschijnlijk kost het je ook veel minder geld.

3. Geef jouw klanten net dat beetje extra

We vinden het allemaal heel leuk om cadeautjes te krijgen. Een perfecte manier om jouw klanten tot terugkerende klant te maken, is door hen zo nu en dan iets extra’s te geven. En dit kan natuurlijk op allerlei manieren. Denk bijvoorbeeld aan een zegeltjes spaaractie, zoals Albert Heijn die jaarlijks met veel succes inzet. Maar ook een loyaliteitsprogramma kan je helpen, waarbij je jouw klanten laat sparen voor korting of privileges met iedere euro die zij bij jou besteden. Maar cadeautjes geven hoeft niet altijd gelinkt te zijn aan sparen voor gratis producten of korting. Je kunt bijvoorbeeld een klant ook een kaartje sturen met zijn verjaardag of een kleinigheidje geven wanneer hij voor de 10e keer bij jou komt. Een beetje extra geven gaat om het creëren van waardering. En waardering kun je op veel verschillende manieren verdienen. Ben dus creatief.

4. Luister naar de wensen van jouw klanten

De uitspraak ‘klant is koning’ ken je vast wel. En ook voor jou geldt, dat je deze regel maar beter kunt naleven. En dit doe je door te luisteren naar jouw klanten. Hun ervaring is belangrijk voor jou. De kans is namelijk groot dat andere klanten dit ook zo ervaren. Wimpel klachten of aanbevelingen dus nooit zomaar weg, maar luister ernaar en doe iets met de feedback die je krijgt. Sterker nog, vraag om die feedback, zodat jij jezelf kunt verbeteren. Hetzelfde geldt voor vragen. Handel deze goed af en zorg dat jouw klant met een tevreden gevoel terugkijkt op het contact dat hij met jou heeft gehad. En, ook heel belangrijk, kom jouw beloftes na. Als je niet doet wat je belooft, kun je nooit een vertrouwensband opbouwen.

5. Geef jouw klanten een gerichte reden om terug te komen

Consumenten zijn heel gevoelig voor persoonlijke aanbevelingen. Je kent ze wel: omdat jij dit hebt gekocht, vind je dit mogelijk ook interessant. Maar daarbij wil ik wel benadrukken dat dit echt alleen werkt, wanneer je dit persoonlijk doet. Iemand die altijd hondenbrokken koopt, heeft niet ineens interesse in kattenbakvulling. En dat betekent dat jij goed moet bijhouden wat jouw klanten kopen, zodat jij hen daarna gericht een aanbeveling kunt doen. Bijvoorbeeld via e-mail. Gelukkig hebben e-mail programma’s de optie om jouw contacten te taggen. Je kunt dus labels hangen aan alle contacten die jij verzamelt. Zodra iemand hondenbrokken koopt, zorg je dat hij de tag ‘hond’ meekrijgt. Heb jij dan een leuke hondenaanbieding, dan kun je al jouw klanten met de interesse ‘hond’ mailen en hoef je jouw andere klanten niet lastig te vallen.

Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven om te werken aan jouw klantrelatie. Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!