Dat vreselijke algoritme van Facebook en Instagram

Dat vreselijke algoritme van Facebook en Instagram

Iedereen heeft het altijd maar over ‘het algoritme’ van Facebook en Instagram. Wat is dat algoritme nou eigenlijk en wat kun jij ermee om te groeien?

We kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor…

Voor mij is het jeugdsentiment en misschien ken jij het oude kinderboek ‘Wij gaan op Berenjacht’ ook wel. Als je het kent, dan ken je deze tekst wel: We kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor. Oh nee! We moeten er dwars doorheen. En dat is precies waar ik aan denk bij het Algoritme van Facebook. Je moet het niet omzeilen, maar vatten bij de hoorns. Komende tijd zal ik verschillende manieren met je delen om dat te doen. Want dat het algoritme belangrijk is om in acht te nemen, dat is een ding dat zeker is.

Wat is het algoritme?

Wanneer jij als persoon door jouw timeline scrolt op Facebook of Instagram, dan zie je een selectie berichten. Deze selectie is door Facebook en Instagram heel secuur samengesteld op basis van wat deze platforms over jou hebben geleerd. Alles wat jij doet, waar je op klikt, wat jij leuk vindt en wat jij deelt, draagt bij aan het samenstellen van een pakketje informatie rondom jou. Op basis van die informatie worden berichten voor jou geselecteerd die passen bij jou interesses. Dit zijn advertenties, maar uiteraard ook berichten van pagina’s die jij leuk vindt en de vrienden die je volgt.

Als gebruiker van Facebook en Instagram is dit prettig. Je krijgt namelijk precies voorgeschoteld wat jij leuk vindt om te zien. Als bedrijf is dit frustrerend. Want dit betekent dat niet zomaar iedereen die jouw pagina leuk gevonden heeft, ook jouw berichten te zien krijgt. Om een behoorlijk onbetaald bereik te behalen, moet je serieus je best doen. Maar het is niet onmogelijk.

Betaald het algoritme omzeilen

Er is uiteraard een easy way out en dat is door je geplaatste berichten te ondersteunen met advertentiebudget. Op die manier zorg je ervoor dat je meer bereik behaalt… maar je maakt ook wel erg veel kosten. Op de lange termijn zal het geweldig werken om te zorgen dat jij dat algoritme recht in de ogen kijkt. Pak het aan, ga ermee aan de slag en zorg dat je er lol in krijgt om dat te doen. Dan zul je er ook snel de vruchten van plukken.

Volg deze blog om snel meer informatie te lezen over HOE je dit algoritme bij de hoorns kunt vatten.


Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven! Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Aanbieding-contentplanner-1-1024x311.png

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!