De Beste Tips Om Omzet Te Behalen Met Social Media

De Beste Tips Om Omzet Te Behalen Met Social Media

Vaak krijg ik de vraag of het inzetten van social media wel echt werkt. Veel ondernemers starten een account op bijvoorbeeld Instagram en plaatsen vervolgens berichten. En daarna gebeurt er niets. De grote stroom volgers blijft uit en er wordt al helemaal niets gekocht via social media. Het klopt, dat wanneer je social media op deze manier inzet, het niets doet voor jou merk of bedrijf. Je kunt dan nog zoveel hashtags gebruiken en berichten plaatsen. Je gaat op deze manier geen business halen uit social media.

Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is voor jou om wél business uit social media te halen!

In deze blog wil ik je 3 tips geven, die je helpen bij het opbouwen van jouw account op social media, die je helpen te groeien. En uiteindelijk ook helpen om business te halen uit social media.

1. Veel volgers is niet perse de oplossing, de juiste volgers wel!

Nog zo’n vraag die ik vaak krijg is ‘hoe krijg ik zo snel mogelijk veel volgers?’. En dat komt omdat veel ondernemers denken dat veel volgers, gelijk staat aan veel omzet via social media. Maar dat is niet waar! Of je omzet kunt behalen met het inzetten van social media, heeft veel meer te maken met of het je lukt om de juiste mensen te bereiken. Het is namelijk heel erg leuk als jouw vrienden en familie je volgen, maar zij zijn niet jouw droomklant. Zij zorgen niet voor jouw gewenste omzet. Wat je dus wilt, is het aantrekken van jouw droomklant op jouw social media accounts, zodat je hen kunt bereiken, inspireren en met heb kunt interacteren.

Maar waar vind je die droomklant nou op social media? Op Facebook zul je gebruik moeten maken van adverteren. Ga goed na wie jouw droomklant is en maak een doelgroep aan die aansluit bij jouw doelgroep. En ga vervolgens deze doelgroep targeten met jouw inspirerende content. Laat zien wat jij in huis hebt en ben niet bang om jezelf te laten zien. Op Instagram kun jij jouw doelgroep vinden door na te gaan wie jouw concurrenten zijn. De volgers van jouw concurrenten, zijn ook de volgers die jij wilt bereiken. Ga deze doelgroep niet zomaar eindeloos volgen en ontvolgen, maar ga het gesprek met hen aan. Kijk goed welke volgers van jouw concurrent actief zijn in reageren en ga met die mensen zelf ook het gesprek aan. Je mag hen dus wel volgen, maar ga daarna ook nog een stapje verder. Dit is direct tip 2.

2. Zorg voor interactie op en buiten jouw account

En met interactie bedoel ik dus niet alleen op jouw eigen account. Maar toon interesse in jouw doelgroep ook buiten jouw eigen veilige zone. Like hun foto’s, bekijk hun stories en plaats zo nu en dan een reactie onder een foto. Social media is geen eenrichtingsverkeer, maar tweewegcommunicatie. Als jij interesse toont in jouw doelgroep, zullen zij jou opmerken en ook interesse gaan tonen in jou. Open dus iedere dag even jouw Instagram feed en doe een rondje tussen alle interessante accounts die je bent gaan volgen. Ga het gesprek aan door vragen te stellen onder hun berichten, zodat je een antwoord ‘afdwingt’. Wanneer je het gesprek op gang hebt gebracht, ben je dus niet alleen zichtbaar, je creëert er ook sympathie mee. Mits je vriendelijk bent uiteraard 😉

Daarnaast is het uiteraard ook belangrijk om interactie aan te gaan met de mensen die reageren op jouw berichten. Op iedere reactie die je krijgt, reageer je met een geschreven antwoord en niet met een simpele like. Ook nu is het slim om vragen te stellen, zodat degene die een reactie heeft geplaatst ook weer terug reageert. Dit is namelijk goed voor jouw algoritme. Deze persoon krijgt van Instagram de notitie mee dat hij interesse heeft getoond in jouw posts, en dus zal hij volgende keer als jij iets plaatst jouw bericht weer te zien krijgen in zijn timeline. En je snapt dat wanneer iemand al interactief is geweest met jou, de kans groot is dat deze interactie op gang blijft. Als het je lukt om groep met enthousiaste volgers op te bouwen, zul je zien dat het groeien een stuk sneller gaat. Maar dan groei je wel met accounts waar je écht iets aan hebt.

3. Zorg dat je opgemerkt wordt, zonder opdringerig te zijn

De bovenste twee tips zorgen er voor dat je opgemerkt gaat worden door jouw doelgroep. En dat is fijn! Want dat is wat je wilt wanneer je social media inzet. Je doel hiermee is om de interactie op gang te brengen en niet direct met jouw verkooppraatjes te starten. Wanneer je reageert op een account, toon dan oprechte interesse en ga niet lopen spammen met jouw eigen verkoopverhaal. Vergeet die tweewegcommunicatie niet. Wees sociaal! Wanneer je dit weet vol te houden en je kunt vervolgens op jouw eigen account laten zien wat jouw expertise is en wat je verkoopt, dan komt die sales via social media daarna vanzelf.

Maar dit kost toch enorm veel tijd?

Niemand heeft je beloofd dat social media een quick win is! Als je wilt investeren in social media, dan zul je daar met name veel geduld en tijd in moeten inverteren. Maar, zeker wanneer jij een online business hebt, zal dit uiteindelijk zijn vruchten afwerpen. Stel je voor dat het je lukt om 1000 volgers te verzamelen die allemaal geïnteresseerd zijn in wat jij verkoopt! Dan nog kun je niet achterover leunen en jouw sociale gedrag veranderen in asociaal gedrag, maar het wordt dan wel een stuk gemakkelijker om te verkopen via social media dan wanneer je 2000 nutteloze volgers hebt.

Daarnaast kost sales gewoon tijd. Via welk kanaal je dit ook uitzet. Als jij de telefoon pakt om jouw klanten persoonlijk te bellen, kost het je ook veel tijd. Een goede e-mail campagne opzetten kost tijd en zo kost dit ook tijd. De vraag is of jij ervoor durft te gaan. Geef niet te snel op! Uiteindelijk zal jouw inzet zijn vruchten afwerpen.

Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven! Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!