De Know-Like-Trust Factor

De Know-Like-Trust Factor

Misschien heb je het in jouw marketingzoektocht vaak voorbij horen komen: know-like-trust factor. Met name voor het opbouwen van een social media fanbase wordt deze tactiek vaak gebruikt. Maar eigenlijk is het voor al jouw marketinguitingen heel belangrijk om te werken aan jouw know-like-trust factor. Het is dus een tactiek die je in jouw complete marketing terug moet laten komen. Maar wat is het nou eigenlijk precies?

De kracht van sympathie

Het is wetenschappelijk bewezen dat consumenten eerder geneigd zijn te kopen van een bedrijf dat zij sympathiek vinden, dan een bedrijf waar zij een naar gevoel, of helemaal geen gevoel bij hebben. Denk maar eens aan bedrijven als HEMA of Coolblue. Die zijn master geworden in het creëren van een fijn gevoel rondom hun merk. Wanneer je specifieke producten nodig hebt, die ook bij andere winkels te verkrijgen zijn, neig je als consument eerder naar een bedrijf waarbij je dat fijne gevoel hebt. En gelukkig is het creëren van dat fijne gevoel niet alleen weggelegd voor de grote spelers als eerdergenoemde merken.

Ook voor jou is het mogelijk om een fanbase op te bouwen. En misschien niet die honderdduizenden fans die de grote merken aan zich weten te binden, maar binnen jouw branche kun jij een groep trouwe klanten aan je binden, simpelweg door sympathiek te zijn, jouw volgers je te laten leren kennen en hen vertrouwen te geven. En dat is precies waar de know-like-trust factor over gaat.

Know-like-trust factor

De titel van deze techniek zegt het eigenlijk al: je wil jouw doelgroep kennis laten maken met jouw merk, ervoor zorgen dat zij jou leuk gaan vinden en jou gaan vertrouwen. Als jij deze drie elementen onder de knie hebt, is de kans groot dat je tevreden klanten hebt die graag bij je terugkomen. Maar ook dat zij hun tevredenheid delen met bekenden, zodat ook de kring kennissen van jouw tevreden klanten, ook tevreden klant kunnen worden bij jou. Het is een soort olievlek die steeds groter wordt. Althans, zo lang jij blijft werken aan jouw know-like-trust factor.

Alles wat je plaatst, adverteert of verstuurt vanuit deze tactiek, is bedoeld om jouw volgers iets bij te brengen en niet om jouw dienst of product direct te verkopen. Je wil werken aan de know-like-trust factor en dat doe je door jezelf te laten zien, over jezelf te vertellen en jouw kennis te delen. Houd voor jezelf de regel aan, dat 80% van de berichten die je plaatst op social media, of de nieuwsbrieven die je uitstuurt, niet bedoeld zijn om direct te
verkopen, maar om te werken aan de drie pijlers: know, like, trust. Je zult zien dat dit soort berichten uiteindelijk indirect zorgen voor verkoop.

Meer weten over hoe jij de know-like-trust factor kunt inzetten voor jouw marketing? Bekijk dan mijn online presentatie en ga er direct mee aan de slag!

Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven! Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!