De kracht van gratis weggeven

De kracht van gratis weggeven

Vraag jij je wel eens af waarom zoveel ondernemers en bedrijven gratis producten of diensten aanbieden? Dat is gek toch? Je wilt immers geld verdienen. Weggeven kost alleen maar een hoop geld en moeite! En toch is het heel slim om te doen. Door gratis kennis of producten weg te geven, werk je aan het overtuigingsprincipe ‘wederkerigheid’.

Overtuigingskracht

Wederkerigheid is een van de 7 principes van overtuigingskracht die Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Influence‘ (LEESTIP!!). Wederkerigheid wil eigenlijk niets anders zeggen dan: wanneer ik jou iets geef, voel jij een drang om iets terug te geven aan mij. Dus als ik jou een verjaardagscadeau geef, is de kans groot dat ik ook een cadeau krijg van jou wanneer ik jarig ben. En wanneer ik jou een kerstkaart stuur, krijg ik er hoogstwaarschijnlijk ook eentje terug van jou. Dit is een onbewust reflex in je brein dat voelt als een soort verplichting. Dit werkt op persoonlijk vlak, maar ook heel goed in de marketing!

Wederkerigheid in de praktijk

Een van de bekendste wederkerigheid principes, is de free sample techniek. Het uitdelen van gratis hapjes in de supermarkt, kaasjes op de toonbank bij de kaasboer, of Mars die op het station gratis chocoladerepen uitdeelt. Het is een eenvoudige manier om mensen te laten proeven uiteraard, maar belangrijker nog: het is een simpele truc om mensen te verleiden iets terug te doen… een (extra) aankoop.

Ook zie je het vaak gebeuren in winkels en webshops. Sommige (web)shops geven echte cadeautjes bij een aankoop of bestelling, wanneer je bijvoorbeeld boven een bepaald bedrag koopt. Parfumeries zijn heel goed in het uitdelen van gratis samples bij aangekochte producten. En ook een kapsalon kan uiteraard promoten met gratis producten of samples bij een bepaalde behandeling. Maar denk ook eens aan het tijdelijk gratis verzenden van producten, of een kortingscode in ruil voor een inschrijving voor de nieuwsbrief. Allemaal gratis weggevers die helpen bij het principe van wederkerigheid. En dus een truc om jouw sales te boosten.

Digitale weggevers

Maar wat nou als je geen producten verkoopt, maar een online dienst verkoopt? Dan kun je geen fysieke cadeau’s opsturen. Nou ja, het kan wel, maar dat kost je bergen met geld. Geen goede tactiek dus. En, veel online diensten geven al een free trial weg. Wat uiteraard een goede stap in de richting is, maar niet iedereen zal direct die gratis trial downloaden. Een groot deel van jouw publiek zal eerst kennis willen maken met wie jij bent en wat je te bieden hebt, voor zij allerlei gegevens gaan invullen om gebruik te maken van een trial. Consumenten zijn nou eenmaal erg voorzichtig.

Wat je dan kunt doen, is een digitale weggever maken. Zo’n digitale weggever kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een e-book, webinar, whitepaper… noem maar op. Zo lang het maar een behoefte vervult van jouw doelgroep en direct laat zien dat jij een oplossing kunt bieden voor die behoefte. Zo’n weggever moet uiteraard heel makkelijk te verkrijgen zijn. In ruil voor enkel een e-mailadres bijvoorbeeld. Door de drempel laag te houden, maar toch wat informatie te verzamelen, vergroot je de kans dat jouw doelgroep jouw weggever zal aanvragen. Jij hebt dan de eerste stap gezet van wederkerigheid. En je hebt uiteraard de gegevens van deze persoon om het contact warm te houden. Je kunt immers niet verwachten dat jouw doelgroep na het downloaden van 1 whitepaper direct zelf tot een aankoop over gaat. Het is dus slim om jouw marketing daarna op te volgen met een goede (geautomatiseerde) e-mail campagne.


Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven! Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Aanbieding-contentplanner-1-1024x311.png