De Kracht van Online Referenties

De Kracht van Online Referenties

Wist je dat 84% van de consumenten zich laat leiden door online referenties? Echt waar! 84% van de consumenten vindt een online referentie nét zo betrouwbaar als een referentie gegeven door een bekende zoals vrienden of familieleden.

Dat betekent dus dat referenties super belangrijk zijn. Want een referentie van een compleet onbekende, is meer waard dat jouw woord. Je hebt de stem nodig van jouw klant, om anderen te overtuigen dat jij iets goeds verkoopt. En dat betekent natuurlijk ook werk aan de winkel voor jou! Handen uit de mouwen! Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk, zo veel mogelijk referenties verzamelt om die twijfelende consument over de streep te trekken. Hieronder geef ik je een aantal tips over hoe je aan referenties kunt komen en op welke plekken deze referenties allemaal belangrijk zijn.

Hoe kom je aan referenties als je nog geen klanten hebt?

Wat nou als je nog niks verkocht hebt? Hoe kom je dan aan referenties? Je hebt immers nog geen klanten om jouw product of dienst te reviewen. Zeker als jij een moeilijk(er) verkoopbaar product of dienst hebt, is dit een soort ‘kip of het ei’ principe. En dus is het belangrijk om op zoek te gaan naar een manier waarop jij toch referenties kunt ontvangen. Kun je bijvoorbeeld een aantal producten gratis weggeven? Of kun jij jouw dienst aan een aantal mensen met korting (of gratis) aanbieden? Uiteraard altijd met de achterliggende afspraak, dat je in ruil hiervoor een referentie terugkrijgt die jij kunt gebruiken voor jouw communicatie. Besef je goed wat de waarde is van een referentie. En zet dit af tegen de kosten van het gratis weggeven of het aanbieden van korting. Zorg dat jij linksom of rechtsom jouw bewijskracht in de vorm van referenties zo snel mogelijk binnenhaalt.

Waar zijn referenties allemaal van meerwaarde?

Zodra jij referenties hebt, wil je deze gaan laten zien aan de buitenwereld. De eerste plek waar je deze natuurlijk plaatst, is op jouw website. Dit is tenslotte de plek waar jouw doelgroep rondneust en waar jij hen uiteindelijk wil overtuigen. Maar wellicht heb je nog niet gedacht aan onderstaande plekken om een referentie te laten zien. Één stapje eerder in het proces dan jouw website. Een referentie op onderstaande plekken, kan ervoor zorgen dat iemand nieuwsgierig wordt en naar jouw website gaat, terwijl hij dat anders niet gedaan zou hebben:

  • Google: Wanneer iemand zoekt naar een dienst of een product, zonder dat hij daar direct een bedrijf bij in gedachten heeft, is de kans groot dat hij dit doet op Google. Google is immers de meestgebruikte zoekmachine in ons land. Wanneer jij jouw bedrijf aanmeldt op Google Mijn Bedrijf dan is het mogelijk voor jouw klanten om een review achter te laten. Het voordeel is, dat wanneer iemand jou nog niet kent en een heleboel positieve reacties ziet bij de eerste kennismaking met jou, de kans heel groot is dat hij klikt op jouw bedrijf.
  • Facebook: Je wist dit misschien nog niet, maar veel mensen kijken op een Facebookpagina van een bedrijf, wanneer zij nog in de overwegingsfase zitten. Facebook geeft natuurlijk een hoop informatie, zoals de mening van jouw klanten. Hoe reageren zij op berichten die jij plaatst? En, laten zij goede referenties achter op jouw Facebookpagina. Facebook is misschien minder effectief dan Google, maar zeker ook de moeite waard om referenties op te verzamelen.
  • Instagram: Hoewel jouw klanten geen referentie kunnen achterlaten op jouw Instagramprofiel, kunnen zij wel enthousiaste berichten plaatsen over jou, en jou daarin vernoemen. Zij plaatsen dan dus een foto of story op hun eigen profiel, waarbij ze laten zien hoe blij zij zijn met jouw dienst of product. Dit is perfect natuurlijk! Want dit geeft jou de mogelijkheid om deze referentie weer te delen op jouw eigen account. En, als je het vraagt aan deze tevreden klant, vinden ze het ook vast niet erg als je deze referentie op jouw website plaatst.
  • Advertenties: Wanneer je een aantal mooie referenties hebt verzameld, wil je deze natuurlijk aan de wereld laten zien. Je kunt deze referenties dus gaan inzetten voor jouw eigen advertenties. Vraag uiteraard wel altijd toestemming aan degene die de referentie heeft gegeven, voor je zomaar zijn naam erbij plaatst.

Hoe krijg je jouw klanten zo ver om een referentie achter te laten?

Helaas plaatsen niet al jouw tevreden klanten uit zichzelf zomaar een referentie. Vaak is het juist zo dat mensen dit doen wanneer ze niet tevreden zijn, maar die referenties wil je uiteraard niet hebben. Je zult dus iets moeten verzinnen om jouw klanten te motiveren een review te schrijven op de plek waar jij deze het liefst wil hebben. Je kunt bijvoorbeeld een winactie koppelen aan alle referenties die worden geplaatst in een maand. Ook kun je iedereen die jou vernoemd op social media een kortingscode toesturen. Ben creatief in hoe je jouw klanten kunt motiveren. Maar wat je ook doet, zorg dat je dit goed communiceert, zodat jouw klanten weten dat er iets te verdienen valt wanneer zij een referentie achterlaten voor jou.

Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven om te werken aan jouw klantrelatie. Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *