Gebruik jij al UTM-codes?

Gebruik jij al UTM-codes?

Ken jij de term UTM-code al? Het klinkt een stuk technischer dan het is en je kunt er enorm veel van leren! In deze blog vertel ik je wat deze UTM-code precies is en hoe jij hier jouw voordeel mee kunt doen!

Wat is een UTM-code

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Die naam mag je direct vergeten uiteraard. Wat wel handig is om te weten, is dat een UTM-code een stukje code is dat je toevoegt aan jouw url die jij deelt. Doordat je deze code toevoegt, kan Google Analytics jouw url opslaan als een cookie en zodoende dus de weg die de consument aflegt volgen. En dat is verdomde handig.

Waarom is een UTM handig?

Wat je kunt met een UTM, is meten hoeveel een bepaalde campagne je oplevert. En dit helpt jou in de toekomst om te bepalen of je een volgende campagne op eenzelfde manier uitzet of niet.

Stel je voor, je hebt een kortingsactie waarbij je 20%korting geeft op al jouw diensten of producten. Je wil deze actie delen via Facebook, Instagram, op jouw website, Google Ads en in je nieuwsbrief. Aan het einde van de rit wil je dan natuurlijk weten welke van al deze kanalen je het meeste heeft opgeleverd. Stel dat je helemaal geen omzet hebt behaald uit Instagram, dan kun je overwegen hier volgende keer geen marketingbudget meer aan te besteden. Al deze resultaten kun je heel gemakkelijk terugvinden in Google Analytics, wanneer je gebruik maakt van UTM-codes. Dit vindt je terug onder het rapport ‘acquisitie’ en dan het subrapport ‘campagnes’.

Hoe kun jij meten met UTM-codes?

Het aanmaken van een campagne in Google Analytics is gelukkig niet moeilijk of technisch. Je kunt dit prima zelf doen zonder dat er een webbouwer aan te pas hoeft te komen. Het enige wat je moet doen is overal waar je een URL van jouw website deelt, daar een UTM-code aan toevoegen. Wanneer jij een advertentie inzet op Facebook, dan voeg je een stukje code toe aan de URL van de landingspagina waar mensen op moeten uitkomen. Dan kan Analytics precies zien hoe deze specifieke campagne op Facebook het heeft gedaan. Loopt jouw campagne ook op andere kanalen, dan kun je precies zien per kanaal wat het je heeft opgeleverd. Het vraagt wel structuur, want dit werkt alleen als je een unieke code toevoegt aan iedere uiting van iedere campagne.

Google heeft een website ontwikkeld waar je zelf zo’n UTM-link kunt genereren. Zo voorkom je heel eenvoudig dat je fouten maakt in jouw code.

Een link met een UTM-code eraan gekoppeld ziet er bijvoorbeeld zo uit: https://www.escademy.nl?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=20procentkorting

Je ziet dat de link uit de volgende elementen bestaat:

  • URL naar jouw eigen website: https://www.escademy.nl/
  • ?utm_source=facebook: dit is het kanaal (source) waar mensen op de link klikken. Dus, Facebook, Instagram, nieuwsbrief, enz.

Plaats je de link in een email, dan pas je de source aan naar ‘nieuwsbrief’, plaats je de link in Instagram, dan pas je de source aan naar ‘Instagram’, enz.

  •  &utm_medium=social: dit is het medium waar de link geplaatst is.

Facebook en Instagram vallen onder social, jouw nieuwbrief is het medium ‘email’ en Google Ads schalen we in de marketing onder ‘cpc’ (costs per click) 

  • &utm_campaign=20procentkorting: hier vul je de naam in van jouw campagne.

Ik heb mijn voorbeeld campagne UTM nu dus de naam ‘20procentkorting’ gegeven. Vul hier uiteraard een korte naam in van jouw campagne. Maar zorg dat je na een tijdje nog wel weet welke campagne dit was. Doe je jaarlijks dezelfde campagne, vul dan jouw naam aan met bijvoorbeeld een jaartal.

Je kunt eventueel ook nog ‘campaign content’ invullen. Wanneer je bijvoorbeeld drie e-mails weidt aan jouw campagne, dan kun je iedere email een aparte naam geven (email1, email2, email3) en op die manier bekijken welke email de meeste resultaten heeft geboekt. Daar kun je in het vervolg natuurlijk weer van leren. Want, als jij weet welke email het meest succesvol was, kun jij deze email een volgende keer hergebruiken, of het concept uit deze email kopiëren naar een andere campagne. En dit geldt uiteraard ook voor berichten op Facebook en Instagram.

Resultaten terugzien in Google Analytics

Wanneer je dan gaat kijken in het sub rapport ‘Campagnes’ in Google Analytics, zul je zien dat je hier al jouw campagnenamen ziet staan. Dus de campagne ‘20procentkorting’ staat hier ook bij, vanaf het moment dat iemand heeft geklikt op deze link en Google Analytics deze URL dus voor het eerst heeft geregistreerd.

Heb je de tag ‘campaign content’ ook meegegeven aan jouw UTM-code (email1, email2, email3)? Dan kun je precies zien uit welke content bepaald bezoek voortkomt en waaruit doelen behaald worden.

Klik daarvoor eerst op de betreffende campagne. Nu zie je het medium en de bron staan. Klik dan op ‘secundaire dimensie’ en zoek op ‘advertentie-content’. Vervolgens verschijnt er een extra rij waar je precies kunt zien welke content de ‘verantwoordelijke’ content was voor de door jou behaalde doelen.

Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven! Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Aanbieding-contentplanner-1-1024x311.png