Waarom veel content plaatsen op social media WEL zin heeft

Waarom veel content plaatsen op social media WEL zin heeft

Veel ondernemers plaatsen maar weinig berichten op social media. Waarom? Omdat ze niet weten wat ze moeten plaatsen en omdat ze niet weten wat de impact van vaak content plaatsen kan zijn. In deze blog leg ik je eerst uit waarom het zo verstandig is om met regelmaat content te plaatsen op social media en daarna geef ik je 3 tips om de structuur erin te houden.

Content? Wat de F is content en waarom is het zo belangrijk?

Wanneer we het hebben over social media, dan valt het woord content vaak. Maar wat in content eigenlijk? Content is de verzamelnaam voor alles wat jij plaatst op bijvoorbeeld Facebook. Dus, wanneer jij een foto plaatst met een begeleidende tekst, dan is dit geheel ‘de content’ die je plaatst. En content is belangrijk. Want met het plaatsen van content kun jij jouw volgers iets extra’s bieden. Je kunt hen informatie geven, inspiratie laten opdoen, gemak bieden, vragen beantwoorden of zelfs gewoon simpelweg vermaken. Het regelmatig plaatsen van content op social media zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft. En zichtbaarheid zorgt ervoor dat je top of mind blijft bij jouw doelgroep. Niet vergeten worden is heel belangrijk om mee te blijven tellen! Ook kan het je helpen om een klantrelatie op te bouwen. Want iemand die veel leuke content deelt, vinden we sympathiek en leuk. Maar, content kan jou ook helpen om meer over jouw doelgroep te leren. Denk eens aan het stellen van vragen aan je doelgroep en leer van de antwoorden die je terugkrijgt.

Dan heb ik het nog niet eens over het belang van het plaatsen van veel content met betrekking tot het algoritme van Facebook. Daar zal ik in een latere blog op terugkomen. Kortom, er zijn wel 100 redenen te bedenken waarom het regelmatig plaatsen van content je helpt om te groeien als ondernemer. De volgende kwestie is alleen… WAT plaats je dan?

3 Tips om op reguliere basis content te plaatsen op social media

Content bedenken is niet makkelijk. Heel veel ondernemers komen niet verder dan een Facebookpagina vol met commerciële berichten. Maar, er is geen consument die zit te wachten op een overload aan verkooppraatjes. En dus zul je als bedrijf iets moeten verzinnen om wel top op mind te blijven, maar ook leuke content te plaatsen die ervoor zorgt dat jouw doelgroep jouw berichten ook écht leuk vindt. De ongeschreven regel is dat de berichten op jouw social media voor 20% uit commerciële aard mogen bestaan en voor 80% uit entertainment. Knap lastig! Hieronder geef ik je 3 tips om jouw pagina met de 20-80 regel gevuld te krijgen, zonder dat het je slapeloze nachten kost.

1. Werk met een contentplanning

Misschien heb je wel eens gehoord van een contentkalender. Een contentkalender is niets anders dan een planning voor de content die je plaatst. Het gebruiken van zo’n planner, helpt je bij het vooruit denken wat er geplaatst gaat worden. Je kunt zo bijvoorbeeld 1 ochtend of 1 dag in de maand al jouw berichten bedenken en in de kalender zetten. Dit voorkomt dat je een hoop hapsnap content plaatst en het scheelt je tevens een hoop tijd. Je maakt alle content namelijk in een keer in plaats van verdeeld over een heleboel keren. En, je zult merken, dat wanneer je eenmaal op dreef bent en een paar berichten bedacht hebt, het steeds makkelijker is om de hele maand te vullen.

2. Maak gebruik van categorieën

Nog een tip die je veel tijd gaat schelen, is het gebruiken (en hergebruiken) van categorieën. Bedenk een paar categorieën waarmee jij jouw doelgroep waardevolle content kunt bieden. Denk aan categorieën als:

  • Tips geven
  • Inspiratie geven
  • Vraag stellen
  • Nieuws delen
  • Kijkje achter de schermen
  • Kennis delen
  • Commerciële berichten

Door een lijstje te maken van verschillende categorieën, en deze in jouw kalender te plaatsen, hoef je alleen nog maar een bericht te bedenken dat past bij jouw categorie. En, wanneer de categorie vast staat, zal het een stuk gemakkelijker zijn om daar een bericht bij te bedenken die past bij jouw branche en jouw business. Zo voorkom je dat je jouw pagina alleen maar vol gooit met commerciële berichten, bied je op reguliere basis content aan en zorg je ook nog eens voor de opbouw van een waardevolle klantrelatie. En, volgende maand, wanneer je een nieuwe kalender moet vullen, pak je gewoon het raamwerk van de vorige maand erbij en ga je aan de slag om bij jouw bestaande categorieën nieuwe berichten bedenken.

3. Plan jouw berichten 1 keer per maand in

Wanneer je dan een kalender vol met mooie content hebt, kun je al deze berichten gaan inplannen met Facebook Business Manager. Dit kan voor zowel Facebook, als voor Instagram (helaas niet voor Instagram Stories). Het fijne hieraan is, dat je dus maar 1 moment per maand nodig hebt om te zorgen dat je 3 of 4 keer per week een bericht laat verschijnen op jouw pagina’s. Na deze ene keer inplannen, hoef je er niet meer naar om te kijken. Al moet je welk omkijken naar de geplaatste berichten uiteraard. Want wanneer je reacties krijgt op jouw berichten, zul je wel moeten reageren. Het blijft tenslotte een sociaal netwerk. En dat betekent dat er tweeweg-communicatie moet plaatsvinden. Check dus iedere dag even jouw pagina’s en reageer waar nodig op vragen en opmerkingen.

Veel plezier met het maken van jouw contentplanning!!


Niks meer missen van ES Cademy?

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer tips die ik je mee kan geven om te werken aan jouw klantrelatie. Houd mijn website goed in de gaten om nog meer te leren. Wil je zeker weten dat je nooit een update mist? Volg me dan op social media!


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn gratis marketing tips & trucs? En wil je direct op de hoogte gebracht worden zodra een nieuwe training online komt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en dan ontvang je maximaal eens per maand een leuke mail waar jij direct mee aan de slag kunt!
Schrijf je NU in en ontvang direct een kortingscode van 20% voor jouw eerste training!