Of jouw marketing succesvol is weet je alleen door te meten, Google Analytics is daarvoor het meest krachtige gratis apparaat dat je daarvoor kunt gebruiken

Dit leer je deze les

WAT

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken en data van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. En dat wil zeggen dat Google Analytics een hele belangrijke bron is voor jou. Het bevat namelijk hele interessante data over jouw website, wat mensen daar doen, of wat mensen daar misschien juist niet doen. Je kunt met Google Analytics data bekijken over het gedrag van je bezoekers, het aantal, waar ze vandaan komen en nog veel meer. Ik ga je laten zien hoe Google Analytics werkt en waar je welke informatie kunt vinden. Daarnaast geef ik je uiteraard handige handvaten om zelf metingen te doen in Google Analytics.

WAAROM

‘Meten is weten’ is een van de meest geliefde uitspraken van marketeers. Meten van je resultaten geeft je namelijk inzicht in hoe jouw marketing ‘het doet’. Daar kun je uiteraard veel van leren, zodat je het daarna alleen nog maar beter kunt doen. Marketing zelf is geen exacte wetenschap. Ik kan je niet vertellen dat als jij vandaag dit doet, je morgen gegarandeerd 3 nieuwe klanten erbij hebt. Werkte het maar zo, maar helaas. Marketing gaat volledig over het uittesten wat aanslaat bij jouw doelgroep. En, dan is het ook nog zo, dat als ze vandaag aanslaan op een bepaalde actie, het zomaar kan zijn dat het volgende keer geen succes is wanneer je dezelfde actie nog een keer doet. Dit weet je alleen door te meten. En, Google Analytics is daarvoor het meest krachtige gratis apparaat dat je kunt gebruiken.

Het doel van Analytics is om jou een duidelijk beeld te geven van, onder andere, de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Met Google Analytics kun je beter (bij)sturen. Maar ook succes of juist missers van campagnes meten. Dit helpt je op tijd te stoppen met campagnes die niets opleveren of juist meer geld in te zetten op de kanalen die enorm succesvol blijken. Daarnaast, en dit is belangrijk na de vorige les, ontdek je hoe je op basis van feiten en cijfers je website optimaliseert. 

HOE

In geval van Analytics leer je het meeste door de methode learning by doing. Wat we deze les dus gaan doen is het volgende: ik laat je zien waar alle informatie staat en hoe je conversiedoelen kunt instellen en aan de hand van opdrachten ga jij direct tijdens de les aan de slag met jouw eigen instellingen en analyses. Op die manier heb je aan het einde van de les zelf aan de knoppen gezeten en heb je beter inzicht in de mogelijkheden die Analytics te bieden heeft.